Media

SATI va măsura Hi5. Trilulilu.ro riscă să piardă poziţia de lider

Autor: Sorina Iordan
Publicaţie: www.standard.ro
Data apariţiei: 08.10.2009

Jucătorii spun că este posibil ca Hi5, reţeaua de socializare cu cei mai mulţi utilizatori din România, să detroneze liderul actual din .ro, Trilulilu, după intrarea în SATI, sistemul oficial de măsurare a audienţei online.

Informaţia a fost publicată pentru prima dată pe dstanca.ro, blogul lui Dragoş Stanca, directorul companiei new media din Realitatea-Caţavencu, F5. Acesta citează date confirmate de Călin Rotăruş, managing director al ARBOinteractive, agenţia care gestionează spaţiile publicitare Hi5.com.

Conform Google AdPlanner, Hi5.com a avut, din România, aproximativ 2,9 milioane de vizitatori unici în septembrie, în timp ce Trilulilu.ro, în prezent lider al clasamentului alcătuit de SATI, adună în jur de 2,2 milioane. Sergiu Biriş, unul dintre fondatorii Trilulilu, a explicat pentru Business Standard că nu poate anticipa încă influenţa pe care o va avea această intrare pe piaţă. “Probabil, o să aibă trafic mai mare (decât Trilulilu.ro – n.red.), dar noi nu ne-am propus niciodată să fim pe primul loc, nu ne afectează”, a spus el.

Pe de altă parte, Călin Rotăruş, mana­ging director ARBOinteractive, este de părere că, prin intrarea în SATI şi prin faptul că va avea date certificate, se va confirma că Hi5.com este “mai mult decât cel mai mare site din România”, “un extraordinar fenomen social”. Oficialul companiei spune că se aşteaptă să facă acest pas şi alţi jucători internaţionali, dar acest lucru nu se va întâmpla prea curând.

“Pentru un mare concern internaţional, nu-i de ajuns să se ducă în România, să semneze un contract de reprezentare şi să se înscrie în SATI, după care să nu-i mai pese. De obicei, îşi deschide o reprezentanţă, îşi angajează oameni care au grijă de comunitate etc. Multe concerne internaţionale, mai ales în perioada asta «de praf», amână pasul ăsta”, spune Rotăruş. Oficialul ARBOinteractive a apreciat că în România sunt peste 2,2 milioane de conturi active în reţeaua Hi5.com.

Specialiştii aşteaptă şi alte site-uri străine în SATI

Dragoş Stanca spune că intrarea Hi5.com este interesantă în primul rând ca fenomen: “La trei ani după lansarea SATI, mişcarea marchează deschiderea sistemului local şi independent de măsurare şi către brandurile globale, la presiunea agenţiilor de vânzări locale”, spune el. Potrivit lui Stanca, Hi5.com rămâne un brand controversat, cu o audi­enţă foarte eterogenă, iar simpla intrare în SATI nu va răsturna decât ierarhia generală şi pe cea a secţiunii social media, nu şi alocarea bugetelor de publicitate. “Traficul din România al reţelelor mondiale este cunoscut, cu aproximaţie, din Google AdPlanner şi alte instrumente, ori direct de la sursă, de la agenţiile care gestionează spaţiile lor publicitare”, a completat el.

Călin Fusu, directorul general al companiei Neogen, unul dintre competitorii Hi5 pe piaţa locală, a fost de părere că Hi5 este mai puţin interesant pentru advertiseri decât compania pe care o conduce, acesta fiind motivul pentru care site-ul nu a vândut foarte mult până acum.
“Hi5 n-a reuşit să vândă publicitate până acum nu din lipsă de cifre, ci pentru că audienţa lor este mai puţin interesantă pentru advertiseri decât audienţa Neogen”, a declarat Fusu pentru MONEY.ro.

Oficialul Neogen spune că, deşi Hi5.com este mai mare decât Neogen.ro, ca număr de vizitatori unici, reţeaua socială locală creşte mai repede în România. “Ne bucurăm să aflăm cifrele (care vor fi publicate în SATI – n.red.) despre Hi5.com”, spune Fusu.

Nicoară: Facebook şi Yahoo ar putea fi reticenţi

Orlando Nicoară, directorul general al MediaPro Interactive, divizia online din trustul Media Pro, a spus că, în opinia sa, Face­book şi Yahoo ar putea fi reticenţi să intre în SATI. “Ar fi interesant să intre şi alte site-uri internaţionale în SATI, să avem o imagine mai clară a ceea ce se întâmplă în online-ul românesc”, a declarat Nicoară.

Oficialul crede că jucătorii internaţionali ar putea fi reticenţi să intre în SATI, din cauza faptului că ar trebui să insereze un cod extern în paginile lor, de la BRAT.

“SATI, să nu uităm, a mai avut nişte probleme din punct de vedere tehnic, atunci când a blocat pentru jumătate de zi sau poate chiar mai mult tot internetul românesc. În ultima vreme nu s-a mai întâmplat, dar dacă s-ar întâmpla ceva de genul acesta, nimănui nu i-ar conveni să-i fie blocat site-ul pentru că a picat ceva la SATI”, afirmă Nicoară.

Laurenţiu Pop, Deputy Managing Director Httpool, una dintre companiile care vând publicitate pe site-ul de socializare Facebook, spune că intrarea Hi5 în SATI va schimba clasamentul liderilor şi va deschide drumul publisherilor internaţionali către SATI.

“Probabil că vom vedea în perioada următoare şi alte site-uri internaţionale, care au o masă mare de utilizatori din .ro, bătând la uşa SATI. Totodată, intrarea Hi5 în SATI va ajuta plannerii să înţeleagă mai bine targetul Hi5 şi să facă clasamente în rândul site-urilor monitorizate de SATI”, explică Pop pentru Business Standard.

Articol apărut în www.standard.ro.