Media

De ce nu vin investitorii straini in online-ul romanesc? “Mingea e la noi in teren, dar nu avem experienta sa o trimitem inapoi”

Autor: Alex Goaga
Publicaţie: www.dailybusiness.ro
Data apariţiei: 20.08.2009

Proiectele online prea mici, lipsa unor business-planuri concrete si criza de imaginatie in ceea ce priveste metodele de generare a veniturilor ii opresc pe investitorii straini “la poarta” Romaniei. Cand va reusi piata locala sa atraga investitori la nivelul la care o fac tari vecine precum Polonia sau Ungaria? Jucatorii din piata pariaza pe minim 3 ani.

“Principalele motive ce au oprit, pana in prezent, fondurile internationale sa investeasca in proiecte online din Romania, au fost in principal legate de dimensiunea inca redusa a pietei online autohtona. Un numar mic de utilizatori de Internet se traduce in business online mic pe orice segment de analiza”, este de parere Marius Ghenea, antreprenor in online si sef al FiT Distribution, care detine PCFun.ro.

Vlad Stan, participant la fondul de investitii autohton Seed Money, considera ca investitorii straini nu gasesc inca in Romania business-uri online complementare celor din alte tari, unde acestia deja au investit.

“Investitorii vor continuitate, vor sa investeasca ‘in replici’ ale unor proiecte care deja au succes in afara Romaniei. Or, cu unele exceptii, cum ar fi Port.ro, care este prezent atat in Romania cat si in Cehia si Ungaria, nu exista proiecte de acest gen in tara”, este de parere Stan.

Vlad Stan considera ca, totusi, de la inceputul anului, au avut loc mai multe zeci de investitii internationale in online-ul autohton, insa de valori mici.

“De vreo 10 stiu eu. In general, investitiile sunt mici – cateva zeci, maxim sute de mii de euro. Investitorii vin atat din SUA cat si din Europa. Insa fondurile de investitii cu bani multi nu prea au ce cauta in prezent in Romania. In ce sa bagi milioane de euro in online-ul romanesc?”, se intreaba, retoric, Stan.
Cand antreprenorilor tineri li se pare ca “au succes” si ca le merge prea bine, sa isi faca griji si sa munceasca mai mult ca inainte, a declarat  Sergiu Biris, Trilulilu.ro

Acelasi nivel al investitiilor in online-ul autohton il enunta si Orlando Nicoara, investitor in online si seful MediaPro Interactiv.

“De la inceputul anului pana in prezent au fost cateva zeci de investitii in online. De ce nu se vad acestea? Pentru ca nu sunt facute publice, nu au in spate campanii de PR. Investitiile sunt in general mici – cateva zeci de mii de euro, pana la sute de mii de euro”, a spus Nicoara pentru DailyBusiness.ro.

Seful MediaPro Interactiv subliniaza ca “este important ca piata sa evolueze bine anul acesta. Investitorii sunt pe stand-by, in zona, si daca piata va merge bine in 2009, investitiile vor veni”.

La randul sau, Sergiu Biris, seful Trilulilu.ro, cel mai mare portal video din Romania, considera ca pentru investitori conteaza in primul rand echipa din spatele proiectului, iar abia mai apoi business plan-ul.

“Exista diverse motive pentru care investitorii in online ne ocolesc. De cele mai multe ori acestia se lovesc de lipsa unui business plan concret sau cel putin a unei metode de monetizare clare a proiectului, exceptand publicitatea pe Internet”, spune Biris. “Parerea mea e ca Romania e un punct real de atractie pentru investitii straine. Mingea e la noi in teren, insa poate nu avem destula experienta sa o trimitem inapoi”, a continuat acesta.

Ce diferente notabile sunt intre proiectele online internationale si cele romanesti?

“Cred ca in primul rand atitudinea este ‘mai business’ in celelalte tari din regiune. E adevarat, si piata este mai matura. Din discutiile pe care le-am avut cu diversi investitori, atitudinea la noi e mai mult de tip “web design”. Adica multi antreprenori isi prezinta proiectele ca site-uri, nu ca business-uri. Site-urile lor au mai multe butoane, mai multe optiuni sau mai multe culori decat concurenta, iar cand vorbesc de monetizare zic doar ‘vom face bani din publicitate’ dupa care ‘mai vedem’. Daca ne uitam la ce macel a fost anul acesta in publicitatea online din Romania, si nu numai, nu ai de ce sa te miri ca nu exista investitori in astfel de proiecte”, considera Sergiu Biris.

Marius Ghenea considera ca nu sunt diferente mari intre proiectele online, insa sunt diferente intre pietele online reale din aceste tari. Atat Cehia, cat mai ales Polonia, au dimensiuni ale pietei de Internet mult mai mari decat Romania.

“Diferentele nu sunt date doar de nivelul de penetrare broadband (adica de acces), ci si de maturitatea pietei in ceea ce priveste utilizarea Internetului. In timp ce intr-o tara ca Polonia, proliferarea utilizarii Internetului in scop tranzactional a inceput cu mai bine de 5 ani in urma, in Romania inca marea majoritate a publicului Internet foloseste accesul numai pentru a cauta informatii (browsing) sau pentru a comunica (e-mail, chat, etc.)”, spune Ghenea.

Piata din Romania va deveni un punct real de atractie pentru investitorii straini in 3-5 ani, a declarat Marius Ghencea.

Carmen Sebe , director general al companiei de plati online GeCad ePayment, lider pe acest segment in Romania, a subliniat ca, desi proiectele romanesti pornesc de la o idee de succes in alte tari, adaptarea locala lasa uneori de dorit.

“Am observat la multe proiecte romanesti care vizeaza Internetul ca, desi pornesc de la o idee care e de succes in alte tari si o adapteaza local, aspecte precum constructia si mentinerea site-ului, dezvoltarea produsului / serviciului, modul de promovare, atitudinea de business, intelegerea mecanismelor de comunicare online raman nedescoperite”.

“Cred ca este important ca fiecare proiect, chiar daca porneste de la o idee deja existenta, sa aduca ceva nou, sa aiba ceva particular care sa ii aduca valoare adaugata. Sunt foarte multe idei bune care nu au parte de executie de calitate, pentru ca nu sunt construite avand clar definite audienta si nevoile ei si obiectivul final, pe termen lung”, a conchis Sebe.

Portretul robot al “portalului perfect” pentru atragerea investitorilor

Oficialul FiT Distribution considera ca, pentru a atrage investitori straini, business-urile online autohtone ar trebui sa aiba o piata tinta cat mai mare si cu o dinamica foarte buna, astfel incat sa demonstreze investitorilor ca au foarte mult spatiu de crestere.

“Din pacate, unele afaceri online sunt axate pe nise mult prea mici pentru a atrage interesul investitorilor, in timp ce altele vor sa realizeze misiuni imposibile adresand o piata globala fara sa tina cont de barierele geografice, culturale sau de infrastructura, care exista chiar si la un business online, nu numai la afacerile offline traditionale”, a mai spus Ghenea.

Acesta considera ca, in general, investitorii straini care vin sa investeasca in Romania in proiecte online doresc sa vada in primul rand un potential de crestere cat mai mare, apoi experienta si rezultate cat mai bune pe profilul online respectiv. “Nimeni nu mai investeste in proiecte la stadiul de ‘laborator’, toti investitorii vor sa vada si niste rezultate”.

Seful FiT Distribution considera ca fondurile de investitii care sunt dispuse sa investeasca in prezent in proiecte care nu genereaza venituri imediate au deveni exceptii, pe o piata unde investorii asteapta daca nu rezultate imediate, macar in termen de cateva luni.

Vlad Stan este de parere ca investitorii cauta in special proiecte mari.

“Am intalnit in special investitori din SUA care cauta proiecte in Romania. Vin, se uita si apoi pleaca fara sa faca nimic. Mai lasa piata ‘sa se coaca’ vreo 3-5 ani, si poate o sa revina atunci”, spune Stan.

Sergiu Biris considera ca “portalul perfect” este popular in randul internautilor, are o echipa pasionata si dedicata in spate, o infrastructura tehnica bine pusa la punct si are un plan concret si pe termen lung prin care face bani.

“Trebuie sa fie totodata un business usor de inteles. Daca e un proiect local, atunci ar fi bine sa existe modele de succes pe aceeasi nisa in alte tari din regiune. Asta va mari increderea investitorilor. Daca e un proiect global de succes, atunci cu siguranta investitorii stau deja la coada”, spune Biris.

“Pe antreprenorii tineri i-as sfatui sa isi puna cifrele la punct, sa nu viseze cai verzi pe pereti si sa se puna serios pe treaba. Cand li se pare ca ‘au succes’ si ca le merge prea bine, sa isi faca griji si sa munceasca mai mult ca inainte”, a continuat acesta.

Unii antreprenori au falsa impresie ca o finantare e relativ usor de obtinut, insa in realitate e mult mai dificil, mai spune seful Trilulilu.

“Trebuie sa stii absolut tot ceea ce e de stiut despre business-ul tau, sa arati ca ai potential si sa stii in ce directie te indrepti. Pitch-ul pe care antreprenorii il fac catre investitori e doar inceputul. Fondurile de investitii vor dori si un due dilligence care inseamna o verificare la sange a companiei. Apoi, cand au aflat totul despre compania ta, e posibil sa zica pas. Lucrul asta se poate intampla de zeci de ori pana sa primesti o finantare cu adevarat. Bineinteles, aici vorbim de finantari de la fonduri de investitii, nu de angel investors care de obicei investesc sume mai mici, de pana la cateva sute de mii de euro”, a incheiat acesta.

Articol apărut în www.dailybusiness.ro.