Media

„Trilulilu mizeaza pe creativitate in vremuri de criza”

Autor: Lacrima Andreica
Publicaţie: www.financiarul.com
Data apariţiei: 13.07.2009

Sergiu Biris, unul dintre managerii principali ai afacerii

Afacerea pe care au construit-o Sergiu Biris si Andrei Dunca alaturi de partenerii lor a crescut intr-un an cat altele in cinci, si asta fara gluma. Internetul, se stie, e copilul vrajit al afacerilor moderne. Acum, si ei se confrunta cu criza, dar in domeniul lor criza mai are sperante de cresteri pozitive (de chiar 25%), spune Sergiu Biris, insa totul depinde enorm de ceea ce se va intampla in aceste ultime sase luni care au ramas pana la finele lui 2009. In acest an de criza, competitorii invata sa devina parteneri de afaceri pentru a supravietui.

Sergiu Biris, unul dintre managerii principali ai afacerii Trilulilu, sau cum se semneaza chiar el, „crocodilu’ sef” si parte­nerii sai de afaceri fac parte dintre cei 50% studenti clujeni care si-au deschis o afacere inca din primii ani de studentie, dar se numara printre cei doar 10% care rezista si poate 1% care au si succes cu afacerea pe care au lansat-o, daca e sa luam in calcul cifrele din statisticile intocmite de asociatiile studentilor la business in Cluj .

Anul 2009 e an de selectie si rafinare si a pietei IT, un test de anduranta inteligenta. Nu sunt inca falimente, dar batalia pentru preturi a atins cota disperarii si preturile au ajuns sa aiba reduceri si de 100%. Se asteapta un 2010 care sa aduca o gura de oxigen. Se spera la asta. Printre clientii Trilulilu s-au numa­rat Vodafone sau Discovery Channel, dar si Depeche Mode.

„Financiarul“: Cum arata piata pe care se misca Trilulilu la momentul acesta?
Sergiu Biris: Cred ca anul asta e unul greu pentru toata lumea si e un an in care se finiseaza modelele de business. Daca anii trecuti porneam de la estimari de crestere din doua cifre, anul acesta probabil multi sunt mai rezervati apropo de cresteri. Piata de publicitate on-line a simtit nu neaparat o scadere, dar o incetinire a cresterii. Anii trecuti, piata aceasta a crescut cu 100%, unii se asteptau pentru 2009 la cresteri si de 50%, dar nu mai este cazul acum. Probabil ca in 2009, piata publicitatii on-line nu va creste deloc sau va creste cu 10%, maximum 20%, depinde ce se va intampla in ultima jumatate a anului. Eu unul sunt optimist si sper ca se vor dezgheta bugetele pe publicitate in a doua parte a anului, pentru ca fiind un an de criza si cota de piata e mai ieftina, poti creste mai mult.

Cu cat s-a ieftinit publicitatea?
Peste tot sunt preturi de criza dupa cum, cu siguranta, ati vazut. S-a ieftinit de la 10% pana la 80% si am auzit chiar de 100% ca ieftinire. De exemplu, sunt firme care dau la pretul de rate card si bonusuri de 100%-200%.

Coboara pretul cat pot de mult. Batalia se da pe preturi. Nu stiu de unde traiesc. La multi se simte un sentiment de disperare deja.

Cati au inchis pana in acest moment in domeniul in care activati?
Pe internet n-am auzit sa fie falimente in 2009 poate si pentru ca e un domeniu care poate functiona dintr-un soi de inertie.

Ce inseamna noua platforma lansata in plina criza de Trilulilu?
E o platforma de publicitate cost per click, publicitatea apare in interiorul clipurilor de pe site. E destinata companiilor care au bugete mici spre medii, adica undeva intre 200 de euro/luna si pana la un buget de 5.000 de euro/luna. E o reclama text pe baza unui sistem foarte intuitiv, clientul isi face singur tot, plateste cu cardul, e foarte simplu. Avem un sistem de verificare tocmai pentru a-i ajuta pe continutul postat. Exista si alte sisteme, cum ar fi Google Addwords, dar nu afiseaza publicitatea in clipurile video, ci pe alte pagini ale site-urilor.

YouTube are aceeasi posibilitate prin Google AddWords, dar nu stiu cat e de disponibila pentru publicul din Romania. Pe site-urile din afara exista multa publicitate de felul acesta. In Statele Unite o reclama video de felul acesta ajunge undeva la 80 de centi.

La cat se ridica investitia?
Am lucrat la platforma cam doua luni si jumatate fara alte investitii suplimentare decat munca anga­jatilor nostri. Am avut 38 de cam­panii in sase-sapte zile, se misca bine, iar oamenii nu sunt deranjati de publicitatea din clipuri, pentru ca orice reclama se adreseaza, teoretic cel putin, publicului direct interesat de reclama respectiva si oricum se poate inchide oricand.

Ce estimari aveti acum pentru 2009 apropo de cifra de afaceri?
Nu va pot da cifre exacte, dar ne asteptam la o crestere a cifrei de afaceri, insa sigur nu va fi asa de mare cum ne-am fi asteptat inainte de inceperea crizei sau in anii precedenti. De la  20%-25% in sus, speram, in functie de ceea ce se va intampla in aceasta a doua parte a anului. Eu sper sa fiu pesimist la momentul acesta si sa avem cresteri chiar mai mari.

Cati angajati aveti acum si ce va aduce finalul lui 2009 pentru ei?
Mai putini angajati nu vom fi. Suntem opt in Cluj si trei in Bucuresti si unul din echipa lucreaza din Paris. Suntem 12 in total. Nu cred ca vom fi mai putini. Daca proiectele noastre vor avea succes, s-ar putea chiar sa crestem si sa mai avem nevoie de inca un om care sa se ocupe exclusiv de ele.

Ce alte proiecte aveti pentru anul acesta?
Dupa lansarea acestei platforme, ne gandim sa lansam un program de parteneriat cu creatorii de continut video, adica banii pe care ii facem din publicitatea video afisata pe clipurile lor vor fi impartiti in functie de anumite criterii. Acum lucram la aceasta platforma. Oricine detine un clip video pe care afisam reclama ne poate deveni partener. Chiar si alte pagini de internet, daca au continut video – platforma de publicitate poate fi extinsa, chiar daca suntem intr-o oarecare con­cu­renta nu inseamna ca nu putem face afaceri impreuna si, practic, ne pot deveni parteneri.

Va ganditi sa vindeti Trilulilu in anul de criza 2009, daca va fi mai rau, si cum arata acum actionariatul companiei?
Nu, nu cred ca o sa-l vindem. Eu mai am 22,5%, in rest nu e proportional. Alexis Bonte detine peste 51%, ceilalti de la 0,3% la 11%. Suntem sapte actionari in total acum, iar de la bun inceput eram cinci.

Pe scurt, am avut ideea lansarii pe la sfarstiul anului 2006, eu aveam atunci o agentie web si faceam pagini web pentru firme din tara sau din strainatate si aveam experienta pe piata de cativa ani deja. Am zis ca urmatorul pas ar fi sa lansam un proiect propriu. Lucram cu Andrei Dunca de multi ani, adica de vreo patr-cinci ani. Eram prieteni, apoi am devenit colaboratori si asociati. Cu echipa colaborasem pe diverse proiecte mai demult si ne-am gandit sa ne asociem. Am lansat proiectul in ianuarie 2007 si la finalul anului nu era deloc semnificativa, pentru ca am avut o perioada foarte dificila de sase luni la inceputul proiectului pentru a arata cine suntem ca sa putem vinde publicitate. La sfarsitul anului eram evaluati la un milion de euro si atunci Alexis Bonte a cumparat 10% din proiect, prin decembrie, practic la mai putin de un an de la lansare, dupa care in mai 2008, dupa o crestere si mai mare, eram in primele cinci site-uri  ca trafic din Romania, am fost evaluati la 2,5 milioane de euro, Alexis Bonte a cumparat inca 41% si a devenit actionar majoritar. De atunci am crescut organic. Cifre nu va pot da apropo de 2008, nu ne-am batut niciodata pentru cifra de afaceri. Nu s-a mai facut o reeva­luare, de regula se fac cand cineva e direct interesat de cumpararea proiectului si nu pot face o evaluare personala.

Daca ar fi s-o luati de la capat cu ce ati incepe?
Publicitate video pe net la momentul asta. E unul dintre segmentele care a crescut chiar si in timpul crizei, per total anul trecut era o piata de un miliard de dolari global si reprezenta doar un procent mic din totalul publicitatii pe internet. Am simtit noi, in cam­paniile noastre, in 2009 am inre­gis­trat mai multe campanii de publicitate video in primele sase luni decat am avut in tot anul 2008. As putea zice ca am crescut, ca pana acum am avut o crestere si cu 50% a campaniilor video, dar asta si pentru ca anul trecut am avut foarte putine campanii, pentru ca publicitatea video era foarte putin cunoscuta, abia acum incepe sa fie atractiva. La momentul acesta e cel mai eficient tip de publicitate pe net, cu o eficienta de trei-patru ori mai mare decat in toate celelalte tipuri de publicitate. De exemplu faci o reclama tip banner, traditionala. Acestea fiind statice, campania video iti vorbeste, il vezi, e similar televiziunii.

Cum va arata 2010, cum il vezi?
Toata lumea se asteapta ca anul 2010 sa aduca o relansare economica si a banilor investiti in internet si publicitate.

Cred ca va fi un an foarte bun pentru publicitate. Cei care au rezistat in 2009 si au stiut sa-si faca afacerea performanta vor fi mult mai puternici. Eu voi fi trilulilu in continuare, pentru ca mai am mult de lucru la proiectul asta si mai sunt multe de facut pentru a ne atinge intregul potential.

Crocodilu’ sef, scurt CV
Sergiu Biris, manager Trilulilu: „Sunt nascut in Gherla si am facut acolo si liceul la informatica la «Petru Maior». Apoi m-am mutat in Cluj, in 2002, la Facultatea de Studii Europene, la management, apoi tot cam pe atunci mi-am facut si firma de web design. Am lucrat o mare perioada din camera de camin, ca freelancer.

In 2006 am terminat facultatea si avem destul de multa experienta pe web design, dezvoltarea a venit oarecum natural prin crearea acestui proiect. Anul acesta termin si masteratul de publicitate la Universitatea Babes-Bolyai“.

Articol apărut în www.financiarul.com.