Media

Soluţie de criză la Cluj: afacerile se mută pe Internet

Autor: Calin Poenaru
Publicaţie: www.ziuadecj.ro
Data apariţiei: 12.06.2009

Transilvania s-a clasat pe primul loc în privinţa companiilor care deţin site-uri proprii, peste Bucureşti, potrivit unui sondaj de specialitate.
62% dintre întreprinderile mici şi mijlocii (IMM) din zona Transilvaniei au portal pe Internet, peste cele din Muntenia-Bucureşti (60%) şi Moldova (39%), conform unui sondaj efectuat între 6 martie şi 5 aprilie. Criza de bani din această perioadă poate fi compensată prin reorientarea către acest gen de business, s-au pronunţat, la Cluj, specialiştii în domeniu.

“Trebuie să facem ceva ca să creştem potenţialul acestor firme. Prima etapă este ca acestea să fie prezente pe Internet şi apoi să treacă la cataloage online, comerţ electronic. Printre soluţii se numără publicitatea încrucişată cu alte site-uri, cursurile pe teme de specialitate (e-learning), rapoartele comparative faţă de celelalte companii concurente (benchmarking), web-marketingul, asocierile pentru promovarea diferitelor domenii (clustere). Acum două luni s-a înfiinţat un astfel de cluster regional la Cluj, care grupează companii şi instituţii din România şi Ungaria”, a menţionat Emil Zahan, consultant al portalului Esimplu.ro.

“Avem în faţă o criză foarte gravă. Soluţiile nu sunt nici băncile, nici fondurile de investiţii, ci resursele interne. Multe dintre afacerile demarate pe Internet au fost preluate pe bani serioşi”, a spus Mădălin Matica, asociat în compania DotCommerce România. El a dat exemplul antreprenorului clujean Sergiu Biriş, care a creat Trilulilu.ro, ce a devenit unul dintre cele mai importante portaluri din România.

Managerii din Transilvania susţin că pentru a aborda mediul online pentru activităţile de business au nevoie, în primul rând, de resurse financiare (88%), site pe Internet (82%), studii de piaţă (80%). Majoritatea directorilor din Ardeal sunt de părere că, în cinci ani, ar putea să obţină din activităţile online cel mult 10% din cifra de afaceri. în concepţia managerilor ardeleni, afacerile pe Internet ar trebui să fie sprijinite mai cu seamă de către Guvern (68%), asociaţiile patronale (64%) şi Uniunea Europeană (58%). Doar 35% din antreprenorii intervievaţi au profitat de avantajul pe care îl oferă mediul online şi deţin un site sau un blog. Antreprenorii chestionaţi susţin că folosesc Internetul pentru rapiditate (31%) sau pentru că nu au nevoie de un sediu (25%).

Printre dezavantajele pomenite se numără lipsa de cunoaştere a clienţilor prin intermediul Internetului (25%), în timp ce proprietarii de IMM-uri susţin că nu există niciun dezavantaj (21%). Suma maximă pe care ar investi-o antreprenorii într-o afacere pe Internet este, în medie, de 1.600 de euro la nivel naţional, dar cei mai mulţi ar aloca cel mult 1.000 de euro (52%).

Sondajul Fundaţiei Post Privatizare şi al companiei de consultanţă E-Invest Marketing a fost efectuat pe 1.224 de întreprinderi mici şi mijlocii din 33 de judeţe şi pe 820 de antreprenori din 22 de judeţe. Conferinţa “Strategii de creştere şi dezvoltare prin utilizarea mediului online pentru IMM” a adunat ieri, la Casa de Cultură a Studenţilor, specialişti în sectorul IT-C şi comunicare electronică, reprezentanţi ai autorităţilor, oameni de afaceri, tineri întreprinzători.

Cumpărături online din hipermarketuri

Administratorii portalului Qbox.ro, care ţine de o societate locală, au anunţat că vor da posibilitatea tuturor marilor lanţuri de magazine sau distribuitori din Cluj-Napoca să îşi vândă produsele prin intermediul acestuia.

Articol apărut în www.ziuadecj.ro.