Media

Media sociale schimba functiile celor mai populare gadgeturi

Autor: Dan Dragomir
Publicaţie: www.financiarul.com
Data apariţiei: 02.03.2009

Cand utilizatorii modifica tehnologia

Pe scurt, au aparut influente directe ale noilor fenomene on-line asupra tehnologiilor personale. Toate echipamentele electronice sunt acum realizate cu focus pe internet, tehnologii web (sharing, RSS, colaborare , video), echipamentele personale pun accentul pe propriile experiente pe internet, iar cele realizate pentru corporatii aduc in fata beneficiile colaborarii intre angajati pe on-line (videoconferinte, aplicatii web, lucru in echipa).

Anul 2009 a reusit sa accentueze aceste tendinte. Accentul pe asa-numitul „user generated content“, continut creat de utilizatori (blog, muzica, filme) este tot mai intens.
S-a ajuns la nivelul in care presedintele SUA comunica pe YouTube, iar anul acesta s-a introdus si un canal oficial al Senatului american. Companiile sunt disperate sa apara pe cel mai mare canal on-line de video, pentru ca un clip oarecare poate ajunge sa fie vizionat de milioane de oameni din toata lumea.

Telefoanele mobile sunt realizate acum cu focus pe blogging. Nu numai ca oamenii pot scrie direct pe paginile personale de jurnal, ci acum pot face poze sau filme care pot fi adaugate direct pe site-ul personal, in formatul corect. Nu se mai poate lansa acum un celular care sa nu aiba acces la Yahoo Messenger, la site-uri de albume foto sau YouTube, sau un telefon care sa nu poata citi stirile in format RSS (Really Simple Syndication).

Gadgeturile au ajuns si la nivelul in care pot personaliza la maximum fiecare continut: pe poza poate fi inscrisa locatia exacta unde aceasta a fost facuta (geo-tagging). Faptul ca toate echipamentele mobile vin cu acces la internet este pozitiv pentru operatori si furnizorii de servicii. Goana dupa conectivitate continua si se vor lansa, in pofida crizei, operatori noi si investitii noi pentru retele de comunicatii wireless mai bune.

WiMAX promite cel mai mult pentru noua generatie de utilizatori social media, dar operatorii de telefonie vor utiliza tehnologia LTE (long term evolution). Ambele ofera o banda mai larga de comunicatii (pentru a incarca si viziona corect filme on-line), dar si pentru acces mai bun la toate celelalte aplicatii web.
Specialistii in zona new media au indentificat pentru anul in curs sase tendinte principale privind fenomenele sociale. Un prim pas il constituie social video, sau comunitatile create in jurul unor site-uri care ofera acces la clipuri video, fie particulare, fie produse de televiziuni si corporatii media, fie din ambele categorii. Americanii sunt, ca de obicei, cu un pas inainte. La ei, social media permite impartasirea programului de vizionare personal cu prietenii, iar deseori oamenii descopera astfel filme noi pe care ar vrea sa le vada, emisiuni care ar putea fi pe gustul lor,  clipuri distractive care i-ar putea interesa. Probabil Trilulilu si alte comunitati on-line romanesti vor adopta anul acesta tehnologii similare.

Al doilea fenomen care prinde contur este geo-tagging pentru camerele video din toate noile gadgeturi. Daca pana acum GSP-ul incorporat era folosit pentru marcarea unor fotografii, din 2009 o multime de gadgeturi noi ofera functia si pentru filme. Solutia este utila in multe feluri. De exemplu, un turist care vrea sa viziteze o anumita locatie poate gasi pe site-urile web filme realizate de cei care au ajuns acolo inaintea sa si se poate orienta dupa ele atunci cand calatoreste. Sigur, exista in pregatire si geo-tagging pentru camerele High Definition (HD).

Al treilea trend care vine foarte puternic din urma anul acesta il notasem si mai sus. Echipamentele de buzunar nu mai stocheaza datele pe card sau in memoria interna si gata, uitam de ele. Anul acesta se lanseaza tot mai multe gadgeturi care incarca continutul aproape in timp real pe un blog, pe un site de albume foto sau pe YouTube. Astfel, oamenii vor ajunge sa cunoasca aproape in timp real ce face unul din reteaua personala de prieteni, parteneri, cunoscuti.

Fenomenul numarul 4 il reprezinta interferenta tehnologiilor din gaming asupra telefoanelor si a echipamentelor de buzunar. Controlul prin miscarea mainilor, lansat pe orbita de popularitatea Nintendo Wii, ajunge acum in celulare si alte echipamente mobile de buzunar. Tehnologia video OpenGL si DirectX 10 sunt acum disponibile in console de jocuri si alte asemenea echipamente. Sunt incluse tehnologii, platforme si solutii destinate mai mult pasionatilor de jocuri.

Urmeaza sa fie incluse cat de curand tehnologii pentru proiectarea imaginilor, fiind deja dezvoltate mai multe solutii tehnice pentru microproiectoare digitale. Astfel, imaginile din telefon vor depasi prima oara la modul concret bariera ecranului mic. In fine, cea de-a sasea tendinta identificata pentru 2009 este legata de muzica si experiente personale legate de muzica. Practic, fiecare utilizator nu doar ca va putea sa asculte melodiile favorite, ci le va putea mixa, le va putea adauga efecte. Fiecare utilizator va deveni un DJ, recreand muzica preferata.

Articol apărut în www.financiarul.com.