Media

Clujenii, proprietari de siteuri de milioane de euro

Autor: Ligia Popa
Publicatie: www.ftr.ro
Data aparitiei: 04.11.2009

Clujul a ajuns pe locul al doilea în topul creatorilor de afaceri online

În urmă cu două zile, un site de anunţuri a fost vîndut pentru 4,7 milioane de euro. Investiţia a atras atenţia asupra importanţei, în continuă creştere, pe care oamenii de afaceri o dau mediului online. Alături de aceştia, şi instituţiile statului încearcă să ţină pasul cu evoluţia din spaţiul virtual, iar specialiştii PR recunosc că viitorul ar putea fi tocmai al comunicării prin internet, ceea ce ar putea conduce la alte tranzacţii de proporţii în domeniu. În aceste condiţii, ochii tuturor se îndreaptă către Cluj, judeţ care, în opinia reprezentanţilor Asociaţiei Patronale a Industriei de Software şi Servicii (ANIS) ar cîştiga teren în faţa capitalei în lupta pentru online.

„Trilulilu”, legendă între studenţi

Site-ul „Trilulilu” conduce, în acest moment, în clasamentul preferinţelor românilor ca accesări, potrivit trafic.ro. Proiectul s-a născut la Cluj la 22 ianuarie 2007, fiind iniţiat de Sergiu Biriş şi, un an mai tîrziu, era evaluat la 2,5 milioane de euro. În acest moment, din echipa „Trilulilu” fac parte nouă oameni, graficieni, designeri şi economişti. Călin Biriş, reprezentantul departamentului de marketing, a explicat că, în general, valoarea unui asemenea proiect este dată de potenţialul său de dezvoltare. El a precizat că, înainte de a fi vîndut pachetul de 41% din acţiuni francezului Alexis Bonte, în mai 2008, „Trilulilu” a mai fost curtat şi de alţi investitori, ca neogen.ro, care au fost refuzaţi. În acest moment, principala sursă de venit a administratorilor site-ului rămîne publicitatea, contractată în regim propriu sau prin agenţiile de publicitate.

Promovarea on-line se aliniază de la sine

Rata de penetrare a internetului în România este de aproximativ 35%, spune Sergiu Biriş, omul din spatele „Trilulilu”. Tot el concluzionează că avem în jur de şapte milioane de „internauţi”. Numărul mare de utilizatori a atras atenţia agenţiilor PR. Renate Roca-Rozenberg, managing partner la PR&More, spune că promovarea online este foarte bine reglementată de la început şi că aceasta se orientează în funcţie de trafic. „Pentru promovare preferăm site-urile de ştiri, fără un conţinut personal cu un target variabil, dar, pentru anumite categorii de produse, luăm legătura cu site-urile din anumite domenii”, a afirmat ea. Reprezentanta PR& More crede că, pentru a fi căutat, un site trebuie să fie de calitate şi că gusturile „consumatorilor de online” sînt foarte rafinate, pentru că publicul tînăr este foarte flexibil şi receptiv la nou.

Investiţie minimă, posibile cîştiguri mari

Un student clujean percepe pentru realizarea şi administrarea unui site de la 550 pînă la 2.000 de euro, în funcţie de complexitatea acestuia. Un grafician cu experienţă poate licita pînă la peste 3.500 de euro pentru un pachet de servicii, aceştia garantînd, de cele mai multe ori, pentru succesul afacerii lor. Cei care au noroc şi reuşesc să impună un proiect pot, însă, obţine cîştiguri substanţiale, un alt caz cunoscut fiind cel a lui Călin Fusu, cel care a creat în anul 2000 neogen.ro. Potrivit estimărilor ANIS, Clujul este, după Bucureşti, cel mai important centru de dezvoltare a acestui sector după ce a devansat Timişoara, care a ocupat pentru mai mult timp poziţia secundă. Circa 10% din cifra de afaceri a industriei provine din această zonă, ca urmare a dezvoltării mediului universitar clujean din ultimii ani.

Online-ul, ultima frontieră

Reprezentanţii Primăriei Cluj-Napoca au decis să aloce 15.126 de lei fără TVA pentru realizarea unui nou site de către firma clujeană SC Qual Design SRL. „Noul site este mult mai dinamic, pe baza unui abonament, cei care doresc să fie informaţi cînd apar noutăţi pe site, vor prrimi pe mail un newsletter”, a explicat Oana Buzatu, purtătorul de cuvînt al instituţiei.

Articol apărut în www.ftr.ro.