Media

Calin Fusu: Publicitatea on-line creste cu 20% in 2009

Autor: Alina Munteanu
Publicaţie: www.financiarul.com
Data apariţiei: 12.03.2009

Audientele se muta din mediul traditional pe internet

Piata de publicitate on-line, estimata anul trecut la aproximativ 15 milioane de euro, va avea un avans de 20 de procente in 2009, pe fondul transferului audientei din mediul traditional inspre internet, estimeaza Calin Fusu, CEO si actionar majoritar al Neogen. Acesta a afirmat ca, desi piata de publicitate se va contracta in 2009, ca urmare a reducerii bugetelor, on-line-ul va reusi sa se mentina pe o panta ascendenta, tocmai datorita acestei migrari a audientei.

„Financiarul“: Estimati pentru anul in curs o cifra de afaceri de 4,5 milioane de euro pentru Neogen, fata de trei milioane cat ati incasat anul trecut. Ce va sustine aceasta crestere?
Calin Fusu, Neogen: Ne-am redus intre timp targetul la patru milioane de euro pentru tot anul 2009. Ne bazam estimarea de crestere pe faptul ca avem o prezenta semnificativa in alte tari in afara de Romania, pentru ca cifrele acestea sunt valabile pentru tot grupul. Avem prezente nemonetizate peste hotare. Avem site-uri cu trafic foarte mare in Bulgaria, Moldova. Noi avem trei mari zone de dezvoltare: social (neogen.ro in Romania), recrutare on-line (bestjobs.ro in Romania) si business sau mica publicitate (neobizz.ro in Romania). Toate aceste site-uri au o popularitate foarte mare, dar nu am fost focalizati. Prin dezvoltarea unei echipe de vanzari in Bulgaria, de exemplu, speram ca, deoarece va porni de la un nivel foarte mic, cand va incepe sa vanda ceva va aduce o crestere a incasarilor grupului. Si chiar daca businessul in Romania va stagna, faptul ca vom incepe sa facem niste bani in alte tari va aduce o crestere a cifrei de afaceri.

Care a fost ponderea celorlalte tari in cifra de afaceri?
Nu dam aceste cifre deocamdata, dar nu au o pondere foarte mare. Incercam sa facem un rulaj de 500.000 de euro in Bulgaria, anul acesta.

Credeti ca exista si in Romania un potential de crestere?
Da, cred ca exista si in Romania un potential de crestere pentru publicitatea on-line. Cred ca anul acesta vor fi investitii din toate zonele pietei. De asemenea, audientele se muta on-line, petrec mai mult timp si se distreaza on-line, si, in consecinta, advertiserii isi muta bugetele spre internet. Piata de publicitate on-line va scadea fara indoiala in acest an. Dar datorita acestui transfer dinspre mediul traditional spre internet, mediul on-line va avea de castigat.

N-am pus ochii pe nimic in Romania“

Va pastrati milionul de euro de anul trecut pentru achizitii in 2009. Spuneati ca in Romania niciun site nu prea ar fi de cumparat. In aceste conditii, ati „pus ochii“ pe ceva?
Da, intr-adevar, nu sunt prea multe site-uri de cumparat pentru noi. Ce incercam noi este sa nu ne mai extindem ca in anii anteriori, nu suntem intr-un an in care vor fi lansate lucruri noi. Suntem in anul consolidarii mai curand si atunci, daca vom face achizitii, vom face pe sectoarele pe care suntem deja prezenti, respectiv pe toate cele trei domenii, social network, recrutare si publicitate on-line. Din punctul acesta de vedere, criza se arata destul de benefica, in sensul ca au inceput sa vina businessuri on-line relativ maricele sa spuna ca vor sa vanda, insa aceste businessuri nu sunt pe directia strategica a Neogen, si atunci nu suntem interesati. In Romania n-am pus ochii pe nimic, din pacate nu sunt prea multe proiecte in zonele care ne intereseaza pe noi. Ce sa mai, in Romania sunt trei site-uri mari de cumparat: eJobs, Trilulilu si inca unul caruia nu o sa ii spun numele, care se muleaza cumva pe directiile noastre. In rest nu sunt, pentru ca au fost cumparate si nu s-au dezvoltat.

Nu e un moment bun pentru atragerea investitorilor

Dar sa vindeti va mai ganditi?
Nu cred ca e o piata prea buna pentru a atrage investitii anul acesta. Si nici nu avem nevoie, pentru ca mai avem niste bani in cont.

Dar cum evolueaza piata din Romania in raport cu regiunea?
Pe internet din pacate, piata nu
s-a dezvoltat prea bine din diverse considerente. Dar arata OK fata de tarile din jur, economic vorbind.

In businessul Neogen, cum vedeti anul acesta ponderea comertului on-line fata de publicitate?
Ponderea publicitatii va creste. Acum e o treime si ma astept sa creasca spre jumatate. Nu stiu daca va creste prea mult piata de recrutare, din cauza ca angajatorii sunt circumspecti, dar piata de publicitate va creste cu siguranta. In cazul Neogen, publicitatea va avea o pondere mai mare datorita faptului ca noi n-am fost foarte focalizati pe vanzare pana in prezent. Abia acum incepem sa ne imprietenim cu comunitatea de agentii de advertiseri.

Deschideti si alte birouri de vanzari anul acesta, in afara celui din Bulgaria?
Probabil ca nu. Serbia a ramas cumva singura tara in care nu avem birou de vanzari, ci avem doar o echipa de suport.

Cum a evoluat numarul anunturilor afisate pe Bestjobs?
A scazut fata de varfurile de 12.000 de anunturi pe care le-am inregistrat prin septembrie-octombrie in 2008. A scazut numarul lor cu o treime fata de aceasta perioada, la 8.000 de anunturi, dar a ramas la un nivel similar fata de inceputul lui 2008.

Cinci milioane de euro, piata de recrutare on-line

La cat estimati piata de recrutare on-line in Romania? Estimari anterioare aratau o piata de opt milioane de euro.

La aproximativ cinci milioane de euro. Poate si anul trecut a fost la acelasi nivel, cinci-sase milioane de euro. Cred ca cifra de opt milioane e exagerata. Avem un raport bun, de 3 la 1 pentru publicitate on-line fata de recrutare. Cred ca si pe termen lung publicitatea on-line s-ar fi dezvoltat mai mult.

CURRICULUM VITAE

Absolvent al Academiei de Studii Economice, Calin Fusu a pus bazele unei afaceri on-line, numita Rogenerator, in anul 2000, alaturi de trei colegi. Compania lui Fusu, Neogen, reuneste in prezent 15 site-uri, in Romania, Moldova si Bulgaria. In 2007, Calin Fusu a vandut un pachet minoritar de actiuni din Neogen catre fondul de investitii Tiger Global Management.

Articol apărut în www.financiarul.com.