Media

Ce nise sunt inca insuficient acoperite in online-ul autohton?

Autor: Alex Goaga
Publicaţie: www.dailybusiness.ro
Data apariţiei: 18.02.2009

Desi online-ul romanesc s-a dezvoltat simtitor in ultimii ani, exista in continuare segmente inca insuficient exploatate. Despre aceste oportunitati latente, DailyBusiness.ro a stat de vorba cu o serie de reprezentanti ai pietei.

Sergiu Biris, seful portalului de continut video Trilulilu .ro, considera ca un segment cu potential mare, care inca nu a fost atins, este cel al blog-urilor colaborative de stiri. “As vrea sa vad unul sau doua blog-uri colaborative de stiri (generale sau IT) care cred ca in timp ar putea fi mai citite chiar decat ziarele online, datorita caracterului lor independent. Apoi as vrea sa vad cativa playeri puternici in comertul online pe diferite nise. Concurenta ar stimula dezvoltarea industriei, in general”, este de parere Biris, care considera ca aceste segmente urmeaza sa fie acoperite in 2-3 ani.

El observa insa ca intre idei si executie poate aparea un decalaj de timp, din cauza peisajului economic actual. “Dezvoltarea pe partea de comert online va depinde si de disponibilitatea la investitii in domeniu, luand in calcul si neincrederea investitorilor in proiecte noi din cauza crizei financiare”, a mai spus crocodilul-sef al Trilulilu.ro. Acesta a adaugat ca daca ar dispune de o suma de 1 milion de euro, ar investi in comert electronic, “pentru ca sunt multe segmente slab acoperite”.

Calin Rotarus, managing director al agentiei de publicitate online ArboInteractive, considera ca nisa care are cel mai mare potential in viitorul apropiat este comunicarea comerciala in retelele sociale.

“Canalul care dupa parerea mea are cel mai mare potential in viitorul apropiat este publicitatea (sau mai bine spus comunicarea comerciala) in retelele sociale, care au confirmat in ultimii ani ca nu sunt o moda trecatoare, ci un fenomen in adevaratul inteles al cuvantului. Sustin aceasta afirmatie cu argumentul ca, in retelele sociale, o comunicare eficienta se face altfel, apropiat de utilizatori, vorbind pe limba lor, si nu arogant cum a ajuns sa fie o mare parte a publicitatii. Si acum e momentul in care cu totii – oameni de media si de marketing, reprezentand clientii, agentiile si media – trebuie sa facem foarte serios o analiza si o evaluare a ce s-a intamplat si sa ne reconsideram pozitiile si strategia”, spune Rotarus.

Pe de alta parte, magazinele online sunt inca la inceput, jocurile care comunica online sunt intr-o crestere continua, blogurile sunt din ce in ce mai citite (si citate), desi inca suntem in cautarea modalitatilor potrivite de monetizare a lor, adauga Rotarus. “In domeniul researchului si al masurarii/optimizarii se vorbeste mult dar inca nu se intampla multe. Consider ca serviciile ce pot fi oferite prin intermediul online-ului sunt cele mai putin dezvoltate dintre toate – de gen plata de facturi, anunturi de mica publicitate, comenzi de produse si servicii, directoare de tot felul”, a mai spus Rotarus.

“Ma astept ca acest trist 2009 sa reaseze multe pe aceasta piata, si in afara de efectele negative in cifre sa aiba si multe efecte pozitive. Aceasta reasezare ma astept sa determine o cerere mai mare pentru astfel de servicii”, a mai spus seful ArboInteractive.

George Lemnaru, director executiv al eRepublik.ro, considera ca indiferent de ce proiecte s-ar dezvolta in tara, acestea ar avea un succes mai mic decat in afara Romaniei, in tarile unde online-ul este dezvoltat mai bine si baza de clienti (utilizatori de Internet) este mai mare.

“Daca as avea capital si timp pentru noi proiecte mi-as concentra energiile pe proiecte online internationale. Eventualele rezultate ale unor proiecte dezvoltate in Romania sunt limitate in comparatie cu potentialul pietei internationale”, spune Lemnaru.

Dragos Novac, director executiv al Krogos Software, considera ca “Internetul din Romania este un spatiu aproape gol”.

“Inclusiv in domeniile in care aparent este o concurenta mare, exista niste oportunitati foarte-foarte mari. Problema consta in lipsa de oameni profesionisti dispusi sa profite de aceste oportunitati”, a spus Novac. Acesta considera ca proiectele din Internetul autohton vor ajunge la nivelul celor dezvoltate in vestul Europei in minim 5 ani.

La randul sau, Clement Nicolaescu, marketing si PR director al ArboInteractive, considera ca una dintre nisele prea putin acoperite in online-ul romanesc este cea a serviciilor de optimizare a site-urilor.

“Sunt foarte necesare. Fiecare website ar trebui sa isi cunoasca utilizatorii foarte bine (cine sunt, ce fac pe site, care este comportamentul real in comparatie cu cel dorit etc.) si fiecare website ar trebui sa se afle intr-un proces continuu de optimizare. Simpla schimbare a culorii unui buton din meniu poate determina o crestere spectaculoasa a ratei de conversie (rata de folosire a acelui buton)”, este de parere Nicolaescu.

“Deja criza financiara determina site-urile sa caute cai de dezvoltare prin optimizare. Drept urmare, nu avem prea mult de asteptat pana sa apara astfel de servicii. Sa spunem ca mai avem de asteptat maxim un an”, a conchis Nicolaescu.

Radu Ionescu, cofondator si managing director al agentiei de marketing Kinecto, este de parere ca printre nisele online inca insuficient dezvoltate se numara imobiliarele sau cel auto.

“Printre nisele ce mai permit jucatori se numara cele de imobiliare si auto (chiar daca acestea sunt ‘industrii prabusite’ in prezent), dar si turismul si portaluri de comparatii preturi. De asemenea, ar trebui sa se puna mai mult accent pe servicii online. Acest segment va incepe sa conteze in .ro in 2010-2011″, este de parere Ionescu.

Seful Kinecto a mai spus ca, daca ar avea timpul si resursele necesare, ar investi el insusi intr-un portal ce compara preturi ale mai multor magazine si in dezvoltarea de servicii online pentru IMM-uri.

Articol apărut în www.dailybusiness.ro.