Media

Alexis Bonte, investitor Erepublik.com si Trilulilu.ro: “Trebuie sa ai o viziune pe termen lung pentru o afacere”

Autor: Roxana Ivan
Publicaţie: www.standard.ro
Data apariţiei: 17.06.2008

Cu o experienta de zece ani de antreprenoriat la nivel international, investitorul de origine franceza Alexis Bonte a venit in Romania sa isi dubleze succesul pe internetul romanesc. Dupa ce a preluat pachetul majoritar de actiuni al platformei locale de sharing Trilulilu, omul de afaceri a reusit recent sa atraga fonduri de 550.000 de euro pentru jocul de strategie Erepublik, lansat la sfarsitul anului trecut impreuna cu romanul George Lemnaru, pentru un public international.

Astfel, 11% din actiunile jocului evaluat la cinci milioane de euro au fost preluate de fondul de investitii francez AGF Private Equity si alti opt antreprenori si investitori. Cu patru-cinci propuneri de afaceri pe luna, Alexis Bonte dezvaluie pentru Business Standard ce alte “lovituri” pregateste.

Cum ati convins investitorii internationali sa sustina financiar Erepublik, un proiect dezvoltat in Romania?

Potentialul Erepublik, experienta mea in afacerile online si munca foarte buna depusa de echipa noastra juridica au convins AGF Private Equity sa investeasca in Romania, in ciuda faptului ca legislatia nu permite fondurilor de investitii fara personalitate juridica sa devina actionari directi in companii nelistate la bursa. Se ajunge astfel in situatia in care fondurile de investitii fara personalitate juridica pot investi in companii romanesti listate, care nu au nevoie neaparat de bani, dar le este imposibil sa sustina start-up-uri. Pentru acest lucru, sunt nevoiti sa creeze special o companie. Din pacate, astfel se limiteaza investitiile si este putin probabil ca fondurile sa creeze companii doar pentru a putea investi in afaceri romanesti aflate la inceput. Legi

Care este nivelul actual de dezvoltare al Erepublik?

Suntem inca la inceput, in versiunea beta (test) si, deocamdata, poti intra in joc doar pe baza de invitatie. Avem circa 20.000 de utilizatori din 43 de tari, “cetateni” ai Erepublik, din care circa 15.000 intra zilnic pe site. Este o comunitate mica, dar internationala, care creste cu 20-25% in fiecare luna. Ceea ce se vede in prezent pe site inseamna cam 40% din versiunea ce va fi lansata la sfarsitul acestui an. Principalele schimbari pe care le avem in vedere pe termen scurt sunt dezvoltarea mai mult ca un joc, in termeni de usabilitate, organizarea pe niveluri, astfel incat oamenii sa faca anumite lucruri in primul nivel si, pe masura ce inainteaza in niveluri, sa poata face mai multe. Marea schimbare va fi la nivel de scalabilitate, pentru ca vrem sa fie cam 140.000 de cetateni pana la sfarsitul anului, asa ca vom lucra la scalabilitate, hardware, echipamente, la aspectele tehnice.

Cati “cetateni” sunt din Romania?

Cred ca 10%, ceea ce este bine. Avem strategii diferite pentru cele doua proiecte: Trilulilu este un jucator pe piata romaneasca, un produs local care targeteaza romanii, in timp ce Erepublik este un produs dezvoltat cu echipa in mare parte romaneasca, ce poate demonstra ca a dezvoltat un proiect international web 2.0 de succes.

Care sunt problemele pe care le are jocul?

Am lansat un produs in varianta beta, pe care oamenii sa il folosesca inca de la inceput pentru a putea primi feedback, sugestii despre cum ar vrea sa arate, sa se joace. Pana acum, s-au plans de faptul ca este prea dificil de jucat, prea complex, acest lucru se va schimba in noua versiune, pentru a-l face mai accesibil nu numai celor obisnuiti cu jocurile de strategie si retelele sociale. Varianta finala va fi lansata pana la sfirsitul anului.

Pana acum, in varianta beta, ati inregistrat venituri?

In final, vom avea trei tipuri de venituri: publicitatea targetata, posibilitatea de a cumpara aur, resursa monetara a jocului, si achizitionarea de spatiu publicitar. Deocamdata, nu este activa decat cumpararea de aur de catre jucatori. Este foarte original ca o companie de web 2.0 aflata in varianta beta sa atraga venituri si suntem foarte multumiti de rezultate.

Cand veti incepe sa vindeti publicitate?

Nu stiu. Ideea este ca, deocamdata, ne descurcam fara veniturile din publicitate,

nu depindem de ele. O vom face cand va fi momentul, cand vom avea un volum suficient de mare de cetateni, provenind din diferite tari.

Cand credeti ca va deveni profitabil Erepublik?

E greu de spus, prioritatea noastra in acest moment nu e profitul, ci sa crestem, sa ne dezvoltam, sa facem un proiect interesant, de aceea si asteptam fondurile. Profitabilitatea va veni natural, pot fi doi ani, pot fi trei, nu ne facem probleme.

Cum veti dezvolta Trilulilu?

Sa fiu sincer, Sergiu Biris (n. red., directorul general al Trilulilu) este cel care conduce Trilulilu, avem o echipa puternica, rolul meu acolo este de presedinte non-executiv care ii ajuta la nivel de strategie, sa ia deciziile potrivite. Strategia Trilulilu este foarte simpla: ne propunem sa fim pana la sfarsitul anului printre primele cinci site-uri din Romania. Suntem in luna iunie si e deja pe locul patru, asa ca lucrurile merg in directia potrivita. Pe termen lung, pentru ca este un brand cu potential urias, imi doresc sa devina unul dintre cele mai puternice branduri romanesti de pe internet si cred ca ar trebui sa tintim prima pozitie.

Cat ati investit in afacerile online din Romania?

In total, in Erepublik, Trilulilu si alte mici businessuri, circa 1,5 mil. euro. Am si alte afaceri mai mici, despre care nu vreau sa vorbesc. Ma focusez pe acestea doua.

Cand va veti recupera investitia?

Toata lumea ma intreaba asta in Romania, nimeni nu te-ar intreba acest lucru daca ai fi in Silicon Valley. Trebuie sa ai o viziune pe termen lung pentru o afacere. Un antreprenor de succes nu dezvolta o companie gandindu-se la exit sau la cati bani va castiga, eu am aceste afaceri pentru ca este distractiv, imi face placere, pentru ca vreau sa creez lucruri, sa dezvolt o companie. Daca o vom face bine si peste patru ani Trilulilu si Erepublik vor fi companii mari, ne vom gandi la exit. Vom vedea.

Totusi, e greu de crezut ca investesti intr-o o afacere online doar pentru “fun” si pentru a crea, nu credeti?

Cand am inceput proiectul lastminute.com, toata lumea ne-a spus ca suntem nebuni, ca nu avem background in domeniu, ca de ce o facem, dar la exit am obtinut un miliard de dolari. Trilulilu si Erepublik vor ajunge si ele la un anumit punct de exit, dar nu ne gandim acum la asta, e timpul sa ne dezvoltam.

Va intereseaza sa investiti in alte proiecte online din Romania?

Deocamdata, ma focusez pe investitiile actuale, dar asta nu inseamna ca inchid usa. Daca o sa gasesc un proiect bun si echipa potrivita, cine stie. Cred insa ca m-as implica intr-un mod diferit, pentru a ajuta antreprenorii romani creativi. Ma gandesc mai mult la microinvestitii de circa 10.000 de euro pe proiect, care sa permita celor cu idei bune sa dezvolte ideea in faza de prototip si apoi sa gaseasca alte contributii.

Cat doriti totusi sa mai investiti in afacerile pe care le aveti deja pe internet?

Deja, la Trilulilu.ro am anuntat bugetul de 300.000 de euro, ce ar trebui sa apropie site-ul de break-even, vom vedea daca avem nevoie de investitii suplimentare. In ceea ce priveste Erepublik, tocmai am atras 550.000 de euro. Poate ca dupa ce va iesi din versiunea beta, Erepublik ar putea avea nevoie de o noua runda de finantare. Vestea buna e ca nu doar eu investesc.

Cu ce va poate convinge un proiect, ce va atrage mai mult?

Echipa buna. Poti sa ai cel mai bun proiect din lume, cu o echipa mediocra nu va functiona niciodata. Reversul poate merge, pentru ca echipa buna poate schimba proiectul din mers. Al doilea lucru la care ma uit tine de adresabilitatea proiectului, daca este national sau international. Daca este un proiect local, trebuie sa fie atractiv de la inceput, Trilulilu are deja trafic mare, e un brand puternic. Daca nu e atractiv, trebuie sa aiba potential international.

Cum caracterizati piata online romaneasca?

Este inca in faza de inceput, este mica, bugetele de online marketing sunt mici, clientii de publicitate nu au inteles ca publicul sub 30 de ani este pe internet si ca fac o mare greseala daca nu folosesc acest mediu. Cred ca peste doi-trei ani vom vorbi despre o piata diferita.

Cu toate acestea ati investit in Romania. De ce?

Pentru ca nu m-am implicat pentru a castiga bani maine. Trebuie sa ai rabdare, daca vrei sa creezi un brand si o companie buna. Romania este o tara cu aproape 22 de milioane de locuitori, bugetele vor fi probabil de sute de milioane de euro, asa ca o investitie de un milion in Trilulilu mi se va parea o investitie mica.

Erepublik si Trilulilu Internet
Profil
Trilulilu este o platforma de sharing romaneasca, lansata in ianuarie 2007 de un grup de tineri clujeni. In prezent, site ul este pe locul patru in topul site urilor cu cei mai multi vizitatori unici, cu 1,24 milioane de persoane (potrivit SATI). Lansat in noiembrie 2007 in versiune beta, Erepublik.com este un joc de strategie in limba engleza, cu tema economica, politica si militara, care a atras pana acum utilizatori din 43 de tari. Dezvoltata pentru moment de 15 angajati din Romania si Spania, lumea virtuala permite “cetatenilor” sa inceapa o cariera politica, sa poarte razboaie sau sa isi finanteze propria companie, principala resursa monetara fiind aurul.

CV

  • Companii internet: erepublik.com, enetural.pt, fitnesskit.com, essential.pt, trilulilu.ro, tevin.ro
  • Investitii internet: livra.com, intellego.fr, yesnomayB.com, imodel.ro
  • Sanatate: Centrofarm, Clarfon, Plafar, Sintofarm etc.
  • Imobiliare si financiar: Generalcom, Total Leasing

Alexis Bonte

  • 31 de ani, casatorit, are o fiica
  • Vorbeste fluent sase limbi
  • Si-a inceput cariera in industria farmaceutica cu CPH Pharma
  • La 22 de ani, a devenit cofondator si managing director al tradeok.com, dezvoltandu-si calitatile antreprenoriale si cu livra.com si lastminute.com, ultimul vandut pentru un miliard de dolari in 2006
  • In prezent, este CEO al companiei romanesti Erepublik.com, unde detine 70%, impreuna cu familia, presedinte si actionar majoritar(cu 51%) al platformei locale de sharing Trilulilu.ro, membru in boardul companiilor SEII, Centrofarm, GeneralCom, CPH Pharma, Farmacia y Salud, Fitnesskit

Articol apărut în www.standard.ro.