Media

Le YouTube roumain

Autor: Anca Arsene-Barbulescu
Publicaţie: www.businessmagazin.ro
Data apariţiei: 20.05.2008

Serviciul de videosharing Trilulilu, lansat in ianuarie anul trecut ca o incercare de “YouTube romanesc”, a ajuns sa-si socoteasca acum valoarea in milioane de euro, odata cu preluarea pachetului majoritar de actiuni de catre omul de afaceri de origine franceza Alexis Bonté.

Cu principiul ca e mai bine sa detii o participatie mai mica intr-o companie mai valoroasa decat invers, “crocodilii” de la Trilulilu (cum se denumesc singuri pe cartile de vizita, dupa binecunoscuta lor mascota) s-au hotarat sa vanda alte 41 de procente din companie, pentru 1,025 milioane de euro, omului de afaceri francez Alexis Bonté. Tranzactia desavarseste procesul inceput in decembrie anul trecut, cand Bonté a platit 100.000 de euro pentru 10% din Trilulilu.
Asa se face ca in numai cateva luni, evaluarea site-ului prin prisma tranzactiilor respective a crescut de la unul la 2,5 milioane de euro, ceea ce il situeaza printre cele mai valoroase site-uri din Romania, alaturi de lumea virtuala Erepublik, Neogen sau eJobs. La evaluarea site-ului au fost luati in calcul mai multi factori, dupa cum spun Alexis Bonté si Sergiu Biris, fostul actionar majoritar – traficul pe o perioada mai lunga de timp, cota din piata serviciilor de videosharing, numarul de conexiuni internet din Romania sau numarul de utilizatori inregistrati pe site, determinand o proiectie a valorii pe care ar putea sa o capete compania in urmatorii doi ani. Analiza a pus in plan secundar cifra de afaceri si profitul companiei, ordinul de marime al acestora fiind inca redus – in 2007, Trilulilu a avut o cifra de afaceri de 17.000 de euro si un profit net de ceva mai mult de 3.000 de euro.

Decizia de a vinde un al doilea pachet de actiuni Trilulilu este explicata de Biris prin faptul ca dezvoltarea accelerata a site-ului, mai ales in conditiile in care la inceputul saptamanii trecute acesta a fost relansat intr-o noua versiune, nu mai putea fi sustinuta din resurse interne. Pentru a dezvolta noile functionalitati adaugate, Trilulilu va trebui sa-si extinda si echipa, de la sapte angajati, cati sunt in prezent, la 14 pana la finalul acestui an. “Cheltuielile lunare se ridica la aproximativ 15.000 de euro, in conditiile in care in urma cu un an erau de aproape patru ori mai mici, iar in urmatoarele luni suma ar putea creste”, afirma Sergiu Biris, adaugand totusi ca problema nu era neaparat cea a costurilor, ci faptul ca resursele necesare dezvoltarii proiectului erau insuficiente.

Pentru a sustine aceste cheltuieli, pe langa suma platita pentru pachetul de actiuni, Alexis Bonté a facut si o infuzie de capital in valoare de 300.000 de euro, prin intermediul unui vehicul de investitii detinut de familia Bonté, explicand ca jumatate din aceasta suma este de fapt un imprumut pe termen lung pentru Trilulilu, rambursabil in momentul in care compania va ajunge la un anumit nivel de profitabilitate. De altfel, Bonté admite ca daca ar fi necesara o a treia runda de investitii in compania online, “cu siguranta ca as fi interesat si vor fi puse in discutie posibilitatile”. Pretendenti pentru o felie din Trilulilu sunt insa mai multi. Prima oferta a facut-o in primavara anului trecut Calin Fusu, proprietarul grupului Neogen, la doar cateva luni de la lansarea Trilulilu, oferind 80.000 de euro pentru intregul pachet de actiuni. De atunci, Fusu a mai facut si alte oferte, iar alaturi de el s-au aratat interesati si altii. “In ultima perioada am primit cel putin cinci oferte, dintre care doua numai in saptamana anterioara anuntului de vanzare”, spune Biris, fara a da insa numele companiilor respective. “Interesul investitorilor este destul de mare, singura optiune prin care pot intra pe aceasta piata fiind sa achizitioneze un proiect online deja format.” De aceeasi parere este si Calin Fusu, proprietarul Neogen, care considera insa ca de proiectele gata dezvoltate vor fi interesate in primul rand companiile straine din online si atunci cand piata va numara deja mai multe achizitii, in timp ce de restul pietei sunt interesate in primul rand fondurile straine de investitii, “fiindca ele sunt mai curajoase si mult mai dispuse sa investeasca in companii mici, pe care sa le dezvolte”. Iar fiecare intrare a unui investitor strain ridica stacheta: “Tranzactia cu Trilulilu stabileste un alt punct de reper in online-ul romanesc, dupa cele de anul trecut in care fondul american de investitii Tiger Global Management a cumparat participatii in Neogen si eJobs”, considera Orlando Nicoara, directorul MediaPro Interactiv, adaugand ca daca Trilulilu a ajuns la o valoare atat de mare intr-un timp foarte scurt, aceasta dovedeste ca mediul online romanesc este interesant pentru investitori.

Fusu apreciaza ca tranzactia s-a facut la un pret just (la fel cum spunea si iarna trecuta, cand Bonté cumparase 10% din Trilulilu pentru 100.000 de euro) si ca va avea impact asupra pietei online din Romania in general, dar si asupra pietei de publicitate pe internet. Vlad Stan, director executiv al companiei de comunicare interactiva Navidoo, apreciaza chiar ca in cativa ani “vom vedea tranzactii de zeci de milioane de euro in online-ul romanesc”. Pana la astfel de tranzactii, Calin Fusu apreciaza insa ca aceasta tranzactie va motiva in orice caz piata, determinandu-i pe antreprenorii online sa-si puna ideile in aplicare, pentru ca “Trilulilu demonstreaza ca nu trebuie neaparat sa ai experienta de opt ani (ca Neogen, n.red.) ca sa devii o companie valoroasa”.

In urma tranzactiei, Alexis Bonté a devenit actionar majoritar, cu 51% din pachetul de actiuni, iar ceilalti actionari au ramas Sergiu Biris (22,5%) si, cu participatii mai mici, Andrei Dunca, Vlad Gorgan, Antoniu George Savu, Bogdan Colceriu, Dragos Birlea si Raluca Rus. Fiecare dintre acestia a incasat o suma cuprinsa intre 100.000 si 200.000 de euro, cu exceptia lui Biris, caruia i-au revenit peste 300.000 de euro si a lui Savu, care a primit 2% din companie de la primii trei actionari, el neavand nicio participatie pana acum, cu toate ca a fost implicat in proiect inca de la bun inceput. Negocierile pentru noua structura a actionariatului au durat in jur de doua luni, timp in care ceilalti actionari au acceptat oferta lui Bonté si au cazut de acord asupra procentelor cedate de fiecare.

“Faptul ca sunt actionar majoritar nu inseamna ca ma voi implica in mod direct in management. Voi deveni presedintele non-executiv al consiliului de administratie si voi sustine compania in ce priveste strategia de dezvoltare a proiectului si a brandului Trilulilu”, explica Bonté noile sale atributiuni. In ce priveste echipa actuala de management, Sergiu Biris va ramane directorul general al companiei, iar Andrei Dunca isi va pastra functia de director tehnic, ambii avand in continuare libertatea de a lua deciziile in Trilulilu.

Lansat oficial in ianuarie anul trecut, Trilulilu s-a impus rapid ca o versiune romaneasca a site-ului de continut video YouTube. In acest moment se situeaza pe locul al patrulea in topul Trafic.ro al celor mai vizitate site-uri romanesti, cu aproximativ 3 milioane de vizitatori unici lunari si peste 200.000 de utilizatori
inregistrati, estimarile pentru finalul acestui an fiind de 500.000 de utilizatori.

Alexis Bonté a aflat de existenta Trilulilu din BUSINESS Magazin, in prima parte a anului trecut, si s-a hotarat sa-i contacteze pe fondatori. “Experienta mea de peste 10 ani in industria online a contruibuit foarte mult la decizia de a ma implica in Trilulilu”, afirma Bonté. La momentul primei lui investitii in Romania, serviciul de videosharing nici macar nu se numara printre primele zece din Romania, ca sa fie o tinta atragatoare, dar, dupa spusele lui, Trilulilu este o investitie pe termen lung.

Site-ul nu e prima afacere din Romania detinuta de familia Bonté. Tatal sau, Alain, este implicat de mai multa vreme in piata imobiliara si in cea farmaceutica. Inainte de Trilulilu, Alexis a cumparat actiuni in compania de dezvoltare web Tevin Solutions, infiintata de George Lemnaru, unde acum detine de asemenea pachetul majoritar. Compania a lansat anul trecut Erepublik.ro, un joc online de tip massive-multiplayer, pe care acum il evalueaza la 5 milioane de euro.

Unul dintre argumentele implicarii sale in afaceri romanesti este faptul ca piata de publicitate online din Romania, desi foarte mica spre deosebire de alte piete europene, are un potential considerabil de crestere. In opinia lui, companiile de publicitate au inceput deja sa inteleaga importanta internetului si directioneaza sume tot mari in acest segment.

“Investitiile mele semnificative in Romania sunt deja concretizate, ceea ce inseamna ca nu voi mai face achizitii de genul Erepublik sau Trilulilu, dar exista un alt plan prin care vreau sa sustin antreprenori romani”, afirma Bonté. Francezul are in plan sa sustina financiar, cu sume relativ mici, de 10-15.000 de euro, idei de business pe internet pe care le considera interesante. Ramane sa se decida insa cum va selecta proiectele si cum anume va face procesul de evaluare. Planul in cauza nu se refera la un incubator de afaceri, pentru ca, in opinia lui, un antreprenor care nu se confrunta cu partea financiar-contabila, nu se ocupa de probleme juridice si nu trebuie sa-si administreze singur afacerea nu este cu adevarat un antreprenor, explica Sergiu Biris: “Problema in Romania nu este lipsa ideilor, ci mai degraba lipsa curajului, romanii avand mai mult gandirea anga¬jatului decat pe cea antreprenoriala”.

Articol apărut în www.businessmagazin.ro.