Media

Cit moloz e pe YouTube?

Autor: Cosmin Popan
Publicaţie: www.cotidianul.ro
Data apariţiei: 31.01.2008

YouTube, Trilulilu sau orice alt site web 2.0 sint pline de continut generat de utilizatori (UGC). Cel mai valoros ramine totusi acela in care profesionistii isi baga coada. Este UGC mai degraba gunoi?

New Media Detritus, niste resturi care se vor new media, mai pe inteles. Aceasta este definitia pe care o da Sarah Davis, jurnalist la “BusinessWeek”, pentru termenul UGC, iar exemplul cel mai elocvent pe care il ofera este Icanhascheezburger.com.

Linkul duce spre o pagina web ce gazduieste poze cu animale dragute, insotite de explicatii in care limbajul de copii este amestecat cu unul primitiv de computer.

Un pui de pasare cu pliscul larg cascat, in drepul caruia sta scris “Get in mah belleh!” (n.r. – o forma stilcita pentru “Get in my belly”), e numai una dintre cele citeva mii de astfel de colaje care au zilnic citeva sute de mii de accesari. “E putin nostim, insa nu teribil de nostim”, apreciaza Davis. Un milion de clipuri sint urmarite zilnic pe YouTube, Wikipedia are 9,25 milioane de articole in 253 de limbi, iar Flickr depoziteaza peste doua miliarde de poze. “In nici un caz nu e un semn ca s-a iscat vreo revolutie UGC. E un exces care ne face sa ne simtim speciali. Noroc cu indivizii profesionisti si adesea talentati care sparg din cind in cind acest monopol cu continut valoros”, se incurajeaza autoarea.

“Damnat pe nedrept” este parerea cu care se pozitioneaza de cealalta parte a baricadei David Kiley, coleg de redactie cu Davis. Si ofera exemplul unei reclame pentru Hillary Clinton, realizata de un amator, care a atins cota de 4,3 milioane de accesari pe YouTube. “Atinge o masa critica, astfel ca are un impact mai mare decit 30 de secunde de reclama platita cu 20.000 de dolari ca sa ruleze pe tv si care nici nu e sigur ca-si atinge audienta dorita”, spune Kiley. Sergiu Biris, managerul proiectului Trilulilu.ro, il sustine pe redactorul “BusinessWeek”. “Nu cred ca se poate generaliza ideea de UGC = junk. Continutul generat de catre utilizatorii obisnuiti este uneori mai bun decit cel profesionist. Avem membri care au realizat un continut de exceptie si care au generat o multime de discutii si vizionari. In acelasi timp a existat un continut facut de agentii de publicitate, care nu a fost primit la fel de bine din cauza faptului ca nu a fost la fel de “natural”. Ce e si ce nu e junk e o decizie pe care tot utilizatorii o iau”, spune acesta pentru Cotidianul. Continutul realizat de profesionisti reprezinta sub 3% din totalul postat pe Trilulilu.

Sergiu Biris incurajeaza continutul original si de calitate: “Pe Trilulilu exista sectiunea Shows, unde utilizatorii isi pot realiza propriul canal online”. In plus, platforma are deja colaborari cu emisiunile “Cronica Circotasilor” si “Teo Live”, care au decis sa isi publice continutul online pe platforma romaneasca.

Articol apărut în www.cotidianul.ro.